Kontrola właścicieli nieruchomości

Kontrola posiadania umowy oraz dowodów płatności na odbiór nieczystości ciekłych

Właściciele nieruchomości zamieszkałych, które nie są podłączone do kanalizacji sanitarnej mają obowiązek zawarcia umowy na odbiór nieczystości ciekłych. Obowiązek wynika z art. 6 ust. 1 ustawy z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2024 r., poz. 399) oraz Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Radzymin.

Po wykonaniu usługi opróżnienia zbiornika bezodpływowego, przedsiębiorca ma obowiązek wystawić fakturę, rachunek bądź dowód uiszczenia opłaty za wykonaną usługę podając ilość wywiezionych nieczystości.

Częstotliwość opróżniania zbiornika bezodpływowego z nieczystości ciekłych powinna być dostosowana do pojemności posiadanego zbiornika oraz zużycia wody ustalonego w oparciu o wskazania wodomierza głównego lub w oparciu o obowiązujące normy zużycia wody. Właściciel nieruchomości nie powinien dopuścić do przepełnienia się zbiornika bezodpływowego.

Zgodnie z art. 6 ust. 5a oraz art. 9 u ww. ustawy, wójt kontroluje posiadanie umów i dowodów uiszczania opłat za usługi, o których mowa wyżej oraz sprawuje kontrolę nad przestrzeganiem i stosowaniem przepisów ustawy.

Zgodnie z art. 10 ust. 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 399) za brak umowy i/lub brak potwierdzeń wywozu nieczystości ciekłych właścicielowi grozi kara grzywny.

Aktualny wykaz przedsiębiorców posiadających zezwolenia na odbiór i transport nieczystości ciekłych z terenu Gminy Radzymin znajdziesz tutaj. Wykaz podmiotów posiadających zezwolenie na opróżnianie zbiorników bezodpływowych.

Brak posiadania aktualnych umów na odbiór odpadów komunalnych skutkować będzie nałożeniem kary grzywny na podstawie art. 10 ust. 2 ww. ustawy.

Kontrola posiadanych umów na odbiór odpadów komunalnych

W związku z obowiązującymi przepisami, właściciele nieruchomości niezamieszkałych (działki rekreacyjne, działalność gospodarcza)zobowiązani są do posiadania podpisanej umowy na korzystanie z usług w zakresie odbierania  odpadów komunalnych z podmiotem wpisanym do rejestru działalności regulowanej.  

Do nieruchomości niezamieszkałych, na których powstają odpady komunalne zalicza się: działki rekreacyjne, obiekty produkcyjne, usługowe, handlowe, warsztaty, biura, sklepy, szkoły, przedszkola, banki, ośrodki zdrowia, lokale gastronomiczne, itp.

Zwolnione z tego obowiązku są tylko i wyłącznie przypadki, gdy w części lokalu mieszkalnego prowadzona jest obsługa biurowa działalności gospodarczej. Wówczas wystarczy opłacać standardową opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla danej nieruchomości, na której zamieszkują mieszkańcy zgodne z art. 6j ust. 4a.

W sytuacji, gdy nieruchomość posiada dwie części: przeznaczoną  na cele mieszkaniowe oraz przeznaczoną na działalność gospodarczą, właściciele nieruchomości powinni zawrzeć odrębną, dodatkową umowę na wywóz odpadów komunalnych niewytwarzanych 
w gospodarstwie domowym.

Właściciele nieruchomości mieszanych (mieszkano-usługowych) zobowiązani są wobec powyższego do:

–       uiszczania opłaty w gminie za gospodarowanie odpadami komunalnymi – za część dotyczącą nieruchomości zamieszkałej zgodnie ze złożoną deklaracją;

–       indywidualnego zawarcia umowy na odbiór odpadów komunalnych z podmiotem uprawnionym – na część nieruchomości niezamieszkałej (na której prowadzona jest działalność gospodarcza)

Jednocześnie przypominamy podmiotom prowadzącym działalność gospodarczą, że niedopuszczalne jest mieszanie odpadów komunalnych z gospodarstwa domowego 
z odpadami z prowadzonej działalności gospodarczej.

Kontrole zawartych umów w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą

Na podstawie art. 3 ust. 3 pkt 3 o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2024 r., poz. 399), Gmina obowiązana jest prowadzić ewidencję umów zawartych na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, w celu kontroli wykonywania  przez właścicieli nieruchomości i przedsiębiorców obowiązków wynikających z ustawy.

Zgodnie z ww. ustawą właściciele nieruchomości, którzy nie są obowiązani do ponoszenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na rzecz gminy (tj. nie ciąży obowiązek złożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi), stosownie do art. 6 ust. 1 pkt. 2, są obowiązani do udokumentowania posiadania umowy na korzystanie z usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych przez podmiot posiadający wpis do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbioru odpadów komunalnych z terenu Gminy poprzez okazanie aktualnych umówi i dowodów uiszczania opłaty za te usługi.

Właściciele tychże nieruchomości, w ramach prowadzonej kontroli są zobowiązani do okazania w wyznaczonym terminie aktualnych umów i dowodów uiszczania opłaty za usługę.

Brak posiadania aktualnych umów na odbiór odpadów komunalnych skutkować będzie:

–       wszczęciem postępowania nakazującego wykonanie tego obowiązku decyzją administracyjną na podst. art. 6 ust. 7 ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 202 r. poz. 399 ),

–       nałożeniem kary grzywny na podstawie art. 10 ust. 2 ww. ustawy.

Aktualny wykaz podmiotów, które świadczą usługi odbioru odpadów wraz z kontaktami do tych usługodawców, znajdziesz tutaj: Wykaz podmiotów posiadających wpis do rejestru działalności regulowanej.

Obowiązek segregacji odpadów komunalnych

Zgodnie z art. 1 pkt. 6 lit. a ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw (Dz. U z 2019 r. poz. 1579) właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku przez m.in. zbieranie w sposób selektywny powstałych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych zgodnie z wymaganiami określonymi w regulaminie oraz sposobem określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 4a ust. 1. 

Na podstawie art. 9 ust. 1 ww. ustawy, Rada Miejska w Radzyminie uchwałą Nr 309/XXII/2020 z dnia 1.06.2020 r. w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi na nieruchomościach zamieszkałych, ustalenia stawki tej opłaty oraz zwolnienia w części z opłaty w związku z kompostowaniem bioodpadów stanowiących odpady komunalne w kompostowniku przydomowym określiła stawkę opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w wysokości 32,00 zł miesięcznie od osoby zamieszkującej daną nieruchomość oraz podwyższoną stawkę opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, jeżeli właściciel nieruchomości nie wypełnia obowiązku zbierania odpadów komunalnych w sposób selektywny. 
Zgodnie z § 7 ww. uchwały obowiązek segregowania odpadów na terenie Miasta i Gminy Radzymin wszedł w życie z dniem 1 sierpnia 2020 r.

Zgodnie z zapisami ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminie w przypadku niedopełnienia przez właściciela nieruchomości obowiązku selektywnego zbierania odpadów komunalnych, podmiot odbierający odpady komunalne przyjmuje je jako niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne i powiadamia o tym wójta, burmistrza lub prezydenta miasta oraz właściciela nieruchomości, który na podstawie ww. powiadomienia wszczyna postępowanie w sprawie określenia wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami w drodze decyzji określa wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za miesiąc lub miesiące w których nie dopełniono obowiązku selektywnego zbierania odpadów komunalnych, stosując wysokość podwyższonej stawki opłaty wynoszącej odpowiednio:

–       w zabudowie jednorodzinnej 64,00 zł miesięcznie od osoby zamieszkałej

–       w zabudowie wielorodzinnej 24,00 zł za 1 m3 średniego miesięcznego zużycia wody

Osobami upoważnionymi do przeprowadzenia kontroli są pracownicy Referatu Gospodarki Odpadami, Zakładu Gospodarki Komunalnej w Radzyminie Sp. z o.o. na podstawie upoważnienia Zarządu Zakładu Komunalnego w Radzyminie Sp. z o.o.