Wpis / zmiana / wykreślenie do rejestru działalności regulowanej przedsiębiorców prowadzących działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych
Na prowadzenie przez przedsiębiorców działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości na terenie gminy Radzymin wymagane jest uzyskanie wpisu do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbioru odpadów komunalnych. Wpisu do rejestru oraz zmiany wpisu w rejestrze dokonuje się na pisemny wniosek przedsiębiorcy.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2024 r. poz. 399)
- Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2024 r. poz. 236 z zm.)
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2023 r. poz. 2111 z zm.)
- Rozporządzenie Ministra Klimatu z dnia 2 stycznia 2020 r. w sprawie katalogu odpadów (Dz.U. z 2020 r., poz. 10)
Miejsce i sposób dokonania zgłoszenia:
Zakład Gospodarki Komunalnej w Radzyminie Sp. z o.o.
ul. Komunalna 2
05-250 Radzymin
Wpis do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości – zaświadczenie, którego odbiór następuje osobiście lub drogą pocztową z potwierdzeniem odbioru.
Zmiana wpisu/ wykreślenie z ww. rejestru – zaświadczenie na prośbę wnioskodawcy, którego odbiór następuje osobiście lub drogą pocztową z potwierdzeniem odbioru.
Wymagane dokumenty:
1. Wniosek o wpis do rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych, zawierający:
• firmę, oznaczenie siedziby i adres albo imię, nazwisko i adres przedsiębiorcy,
• numer identyfikacji podatkowej (NIP),
• numer identyfikacyjny REGON, o ile przedsiębiorca taki numer posiada,
• określenie rodzaju odbieranych odpadów komunalnych.
Załączniki:
a) oświadczenie o spełnieniu warunków wymaganych do wykonywania działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości,
b) dowód uiszczenia opłaty skarbowej.
2. Wniosek o zmianę wpisu w rejestrze działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych, zawierający:
• firmę, oznaczenie siedziby i adres albo imię, nazwisko i adres przedsiębiorcy,
• numer identyfikacji podatkowej (NIP),
• numer identyfikacyjny REGON, o ile przedsiębiorca taki numer posiada,
• określenie rodzaju odbieranych odpadów komunalnych, o które wpis należy rozszerzyć lub które z wpisu należy usunąć.
Załączniki:
a) dowód uiszczenia opłaty skarbowej.
3. Wniosek o wykreślenie z rejestru działalności regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych, zawierający:
• firmę, oznaczenie siedziby i adres albo imię, nazwisko i adres przedsiębiorcy,
• numer identyfikacji podatkowej (NIP),
• numer identyfikacyjny REGON, o ile przedsiębiorca taki numer posiada,
• nadany numer rejestrowy.
WAŻNE :
Przedsiębiorco!
Odbierając odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, oprócz wpisu do RDR w danej gminie, jesteś zobowiązany również do wpisu do Rejestru BDO w zakresie działu XV co jest możliwe przez samodzielne złożenie elektronicznego formularza wniosku rejestrowego lub aktualizacyjnego przez indywidualne konto w bazie BDO na stronie https://rejestr-bdo.mos.gov.pl
Tylko poprzez wpis do Rejestru BDO (dział XV) uzyskujesz uprawnienia do prowadzenia przedmiotowej działalności.
Prowadzenie ww. działalności bez wymaganego wpisu do rejestru BDO, podlega administracyjnej karze pieniężnej do wysokości 1 mln złotych.
Termin załatwienia sprawy:
Do 7 dni (nie wlicza się terminów określonych w art. 35 § 5 ustawy Kodeks postępowania administracyjnego).
Jeżeli organ nie dokona wpisu w ww. terminie, a od dnia wpływu wniosku do organu upłynęło 14 dni, przedsiębiorca może rozpocząć działalność. Nie dotyczy to przypadku, gdy organ wezwał przedsiębiorcę do uzupełnienia wniosku o wpis nie później niż przed upływem 7 dni od dnia jego otrzymania.
Opłaty:
• 50,00 zł za wpis do rejestru działalności regulowanej (zgodnie z częścią I ust. 36 pkt 9a ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej),
• 25,00 zł za zmianę wpisu do rejestru działalności regulowanej, jeżeli dotyczy ona rozszerzenia zakresu działalności (zgodnie z częścią I ust. 37 pkt 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej),
• 17,00 zł za wydanie zaświadczenia o dokonaniu zmian lub wykreśleniu danych zawartych w rejestrze oraz za wydanie zaświadczenia potwierdzającego dane zawarte w rejestrze działalności (zgodnie z częścią II ust. 21 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej),
• 17,00 zł za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury oraz jego odpis, wypis lub kopia – od każdego stosunku pełnomocnictwa (prokury), (zgodnie z częścią IV ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej).
Opłatę skarbową należy wnieść na rachunek Gminy Radzymin:
Bank Alior Bank S.A.
nr konta: 32 2490 0005 0000 4600 5620 1165
lub w kasie Gminy Radzymin
Tryb odwoławczy
Odwołanie od decyzji odmawiającej wpisu do rejestru wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie za pośrednictwem organu, który wydał decyzję. Odwołanie wnosi się w terminie 14 dni od doręczenia decyzji stronie.
Jednostka odpowiedzialna
Zakład Gospodarki Komunalnej w Radzyminie Sp. z o.o.
Referat Gospodarki Odpadami
ul. Komunalna 2
05-250 Radzymin
tel: 22 66 86 873
UWAGI:
1. W przypadku braku kompletu wymaganych dokumentów, wnioskodawca zostanie wezwany do ich uzupełnienia i złożenia w Biurze Obsługi Interesanta.
2. Wpis jest dokonany z chwilą zamieszczenia danych w rejestrze Burmistrza Radzymina, dokonując wpisu do rejestru, nadaje przedsiębiorcy numer rejestrowy. Przedsiębiorca jest obowiązany zgłosić zmianę danych wpisanych do rejestru w terminie 14 dni od dnia zajścia zdarzenia, które spowodowało zmianę tych danych.
3. W przypadku zakończenia działalności polegającej na odbieraniu odpadów komunalnych, przedsiębiorca odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości jest obowiązany złożyć do Burmistrza Radzymina wniosek o wykreślenie z rejestru, w terminie 14 dni od dnia trwałego zaprzestania wykonywania tej działalności. Wykreślenie z rejestru działalności regulowanej następuje w przypadkach, o których mowa w art. 9j ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.