Informacja dla właścicieli nieruchomości, którzy posiadają zbiorniki bezodpływowe (szamba) oraz instalacji przydomowych oczyszczalni ścieków i nie posiadają podłączenia do sieci kanalizacyjnej.
Właściciele nieruchomości zamieszkałych, które nie są podłączone do kanalizacji sanitarnej mają obowiązek zawarcia umowy na odbiór nieczystości ciekłych. Obowiązek taki wynika z ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Radzymin.
Po wykonaniu usługi opróżnienia zbiornika bezodpływowego lub osadników z przydomowej oczyszczalni ścieków, przedsiębiorca ma obowiązek wystawić fakturę, rachunek bądź dowód uiszczenia opłaty za wykonaną usługę, podając ilość wywiezionych nieczystości.
Gmina Radzymin zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach zobowiązana jest do przeprowadzania kontroli właścicieli nieruchomości dotyczących zawartych umów oraz posiadanych dowodów płatności za opróżnianie zbiorników bezodpływowych lub instalacji przydomowych oczyszczalni ścieków.
Kontrole takie muszą być przeprowadzone co najmniej raz na dwa lata. Podczas kontroli właściciel nieruchomości zobowiązany jest okazać umowę oraz dowody płatności min. za ostatnie 12 miesięcy.
Zgodnie z Uchwałą Nr 716/LVI/2023 Rady Miejskiej w Radzyminie z dnia 30 stycznia 2023 r. w sprawie zmiany Regulaminu utrzymania czystości i porządku w gminie Radzymin:
- Właściciele nieruchomości wyposażonych w zbiorniki bezodpływowe są zobowiązani do opróżniania zgromadzonych w nich nieczystości ciekłych nie rzadziej niż raz na kwartał
- opróżniania osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków raz na rok
- opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników z instalacji przydomowych oczyszczalni ścieków może dokonywać tylko podmiot posiadający zezwolenie na opróżnianie
zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu
nieczystości ciekłych na terenie gminy Radzymin
Ponadto informujemy, że właściciele działek rekreacyjnych powinni zawrzeć umowę na odbiór nieczystości ciekłych i posiadać dowód płatności za opróżnienie zbiornika bezodpływowego na koniec sezonu rekreacyjnego.
Zgodnie z art. 10 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach za uchylanie się od ww. obowiązku właściciel nieruchomości podlega karze grzywny na zasadach wskazanych w kodeksie postępowania o wykroczeniach.
Ponadto od dnia 9 sierpnia 2023 roku ustawodawca wprowadził nowe przepisy , iż wobec mieszkańców, którzy nie posiadają umowy na opróżnianie zbiorników bezodpływowych oraz nie wywiązują się z obowiązku regularnego opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników z instalacji przydomowych oczyszczalni ścieków, Gmina zorganizuje zastępczo odbiór nieczystości. . Skutkować to będzie wydaniem decyzji określającej wysokość opłaty za odbiór nieczystości ciekłych Częstotliwość odbioru nieczystości zostanie ustalona przez Gminę. Decyzja będzie obowiązywała przez 12 miesięcy i podlega rygorowi natychmiastowej wykonalności.
Zgodnie z nowymi przepisami decyzja ulega przedłużeniu na kolejny okres, jeżeli właściciel nieruchomości nie przedstawi, na co najmniej 3 miesiące przed upływem daty obowiązywania decyzji, umowy, w której termin rozpoczęcia wykonywania usługi nie jest późniejszy niż data utraty mocy obowiązującej decyzji.